Direct naar inhoud
Afdeling Veenendaal

fietsrondje met raadsleden

Gepubliceerd op:

Op zaterdagochtend 7 september organiseerden we een fietsrondje voor de raadsleden van gemeente Veenendaal. routekaart fietsrondje raadsleden

Benoemde punten:

  1. Start en eindpunt fietsrondje bij het gemeentehuis

  2. J.G. Sandbrinkstraat: terrassen met fakkels naast te smalle fietsstraat (waar vrachtwagens lossen en een parkeerstrook is).

  3. Verbinding J.G. Sandbrinkstraat en Korenbeurs zaterdags in voetgangersgebied en het gevolg ervan op de fietsrouteplanner versus het dagelijks gebruik.

  4. Kerkewijk: begin verblijfsgebied is veiliger gemaakt na ons fietsrondje met wethouder Van Soest.

  5. Raadhuisstraat: geen fietsvoorzieningen langs doorgaande weg

  6. Kerkewijk: goede fietsvoorziening

  7. Kerkewijk, Industrielaan: Stoplicht: te lang wachten terwijl vele fietsers de trein willen halen. (ons verzoek aan de gemeente afgelopen voorjaar is om bij specifiek deze richting de wachttijd zo kort mogelijk te maken)

  8. Spoorwegovergang, stalling en opstap – perron: eerst over de overweg om fiets te parkeren in stalling, daarna weer over spoorwegovergang om trein naar Utrecht te halen. Om trein te halen parkeren dus veel mensen hun fiets aan de noordzijde.

  9. NS-station centrum, zuidzijde: goede fietsenstalling met toezicht.

  10. ’t Goede Spoor. Zo als het nu is, is het goed (en is conform het Gemeentelijk Verkeer en VervoerPlan (GVVP)).
    Bij een tweerichtingen fietspad aan de noordzijde van de weg wordt dit de oversteek voor fietsers richting Kerkewijk en Parallelweg.

  11. ’t Goeie Spoor: Zo als het nu is, is het goed (en conform GVVP).
    Bij een tweerichtingen fietspad aan de noordzijde van de weg, is dit een gevaarlijke oversteek voor fietsers vanuit ‘de verkeerde richting’ gezien vanuit de auto.

  12. ’t Goeie Spoor: Zo als het nu is, is het goed (en conform GVVP).
    Wij zien niets in het plan voor een tweerichtingen – fietspad in tegels. Dit is een verslechtering ten opzichte van de huidige situatie en een afwijking van het GVVP.

  13. ‘t Goeie Spoor: Zo als het nu is, is het goed: hier kunt u ervaren hoe veilig en comfortabel het pad fietst.

  14. en 15) Rondweg West: lang wachten bij stoplichten en aftellampjes moeten helpen om fietsers te laten wachten voor rood (voor de veiligheid). Maar de lampjes tellen soms snel af, maar blijven ‘hangen’ op 1 lampje. Fietsers zien dat het maken zich klaar om te vertrekken en zien niet meer dat het laatste lampje toch niet dooft en het stoplicht op rood blijft. Dit is ronduit gevaarlijk en we hebben de gemeente erop aangesproken. Die verschuilen zich achter de wet van het rode licht. Maar dat is niet het punt: we willen niet dat een hulpmiddel voor de verkeersveiligheid (de aftellampjes) leidt tot gevaarlijke situaties.

  15. Fietsstraat Westersingel: veel prettiger fietsen dan voorheen.

  16. Rembrandtpark: goede en duidelijke fietsvoorzieningen (wel beetje smal als je met z’n tweeën fietst)

  17. Rembrandtpark bij verhoogde bushalte: opeens tegels in plaats van asfalt (in tegenstelling tot dezelfde situatie op De Reede, waar wel opnieuw rood asfalt is teruggelegd.)

  18. Kastanjelaan: prachtige fietsvoorziening met naastgelegen ventweg voor aanwonenden.

  19. Weverij: fietsers van zuid naar Molenstraat moeten 2x oversteken

  20. Weverij: goede fietsvoorzieningen: duidelijk en comfort met rood asfalt en afgescheiden door lage beplanting (in plaats van gras).

  21. Zandstraat, fietspaadje aan noordzijde van de weg: is te smal voor de wagens van de gladheidsbestrijding. Daarom vaak in de winter glad en sneeuw.

  22. Scheepjeshofplein: fietsen stallen: te kort aan fietsenklemmen zowel op straat als in de gratis stalling met toezicht. De klemmen aan de Achterstraat staan op niet prettige plaatsen (fietsendiefstal / geen sociale plaatsen qua zicht)

  23. Zwaaiplein: vele minder prettige oversteken en te hard rijdend verkeer op de Prins Bernhardlaan / Verlaat.

  24. Valleistraat: vele inritblokken na elkaar.

  25. H. van Zuilenweg: fietspaden in tegels in plaats van asfalt.

  26. Sirius: goed fietspad, prettig gelegen

  27. Het fietspad richting Dragonder – oost is slecht zichtbaar vanuit Sirius (onlogisch verloop van de route) om vanuit Dragonder – oost de Sirius in te fietsen is geen oversteek voor fietsers. Fietsers steken over op de voetgangersoversteek.

  28. Snelfietsroute naar Ede. Deze hoort in de voorrang in plaats van stoplicht. Volgens GVVP behoort de Grote Beer niet tot primaire autonetwerk, maar de snelfietsroute is wel de primaire fietsroute.

  29. Vijgendam langs het park: Prettig fietsen! T.z.t. kan grintasfalt vervangen worden door rood asfalt.

  30. De verbinding van het fietspad op de Castor is nog niet duidelijk genoeg. Wellicht komt dat vanwege sluipverkeer vanaf de Sirius?

  31. Vijgendam: goed gelukte fietsverbinding in samenspraak met bewoners, Fietsersbond en gemeente. (Eventueel op het laatste deel, de fietsstraat, nog een as – markering als van een fietspad om de auto’s te laten zien dat zij rechts moeten houden om de tegemoetkomende fietsers op het asfalt te laten fietsen).

  32. Het centrum nog in ontwikkeling. Aandacht voor de fiets blijft nodig. Want de fiets is erg flexibel en dat werkt te gemakkelijk ten nadele van de infrastructuur voor de fiets. Maar anderzijds kan de stad beter functioneren als veel mensen door de stad fietsen op weg naar hun bestemming.
    Daar is een veilig en comfortabel fietsnetwerk met stallingen voor nodig (Op straat voor boodschappen doen en in stallingen aan de rand van het winkelcentrum voor het winkelen. E.e.a. i.v.m. verblijfsduur en bagage).

Zie ook bijgaand verslag van het fietsrondje!

Het verslag van het fietsrondje

Categorieën